1. |
Moderalas valamint a diszkriminacio tenyei (mind) |
77 sor |
(cikkei) |
2. |
Feminizmus -- ferfi=no viszony es tarsadalom (mind) |
123 sor |
(cikkei) |
3. |
Homosexualitas es gyogyithatosag (mind) |
20 sor |
(cikkei) |
4. |
Zsuzsanak es F.Gabor-nak (mind) |
61 sor |
(cikkei) |
5. |
A lanyok (mind) |
135 sor |
(cikkei) |
|
+ - | Moderalas valamint a diszkriminacio tenyei (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Roboz Andras ugy veli, az volt a baj Molnar Miklos tegnapi szovegevel, hogy
ferfigyulononek belyegezte Fodor Evat. Nem az volt a baj. A baki az volt,
hogy feltetelezte: (1) Eva ronda, es (2) ezert feminista. Errol ennyit.
-------------------
Mas. Az alabbiakban megprobalkozom ne1mi (eddigi) SZALON-os formabontassal.
Ugyanis: adatokat fogok kozolni, felig nyers, felig feldolgozott formaban.
Elnezest azoktol, akik nem ismerik a statisztikai modszerbeli hatteret vagy
akiket mindez nem erdekel. Kerem, ok "lapozzanak". Ugyanakkor nyomatekosan
kerem, a kello statisztikat ismero (TTK-s, stb.) vitapartnerek, s
kulonoskeppen azok, akik hajlamosak szitokszokent hasznalni a feminizmust,
jol figyeljenek.
A dolog hattere annyi, hogy az egyik aspiransommal a TARKI-III nevu, 1986-ban
keszult magyarorszagi altalanos "social survey" adatain butykolunk (mas, nem
noi ugyben). Ennek mellektermekekent keletkeztek az alabbi, a nok elleni
diszkriminacio tenyet szerintem eleg vilagosan tukrozo adatok. n=2257 eset.
Az alabbiakban egy tobbvaltozos regresszios modell osszefoglalo tablazata
kovetkezik. A fuggo valtozo a megkerdezettek teljes egyeni netto fizetese
(vagyis elso es masodik gazdasag egyutt, a termeszetbeni juttatasok es
jovedelmek nelkul, a valaszado altal bemondva.) A felmeres altal produkalt
atlagos jovedelemertek = 5826 Ft, standard deviation = 3981. A KSH azevi
becsult jovedelem-adata 6300 korulre jon ki, vagyis a felmeres kicsit
alabecsli a KSH-hoz kepest a jovedelmet.
Elobb kozlom a fuggetlen valtozok listajat es ertelmezeset, majd pedig egy
viszonylag relevansnak tuno regresszios egyutthato-sort elobb a metrikus,
majd pedig (zarojelben) a standardizalt ertekekkel. A metrikus ertekek havi
Forintkent ertelmezhetok, tehat pl. egy 896-os ertek azt jelenti, hogy a
vonatkozo valtozo minden egyes ertekehez 896 Ft-nyi jovedelemtobblet
kapcsolodik, mig egy, mondjuk, -1245-os ertek annyit tesz, hogy a fuggetlen
valtozo minden egyes erteknovekedesehez 1245 Ft-nyi jovedelemHATRANY tartozik.
Tehat, a fuggetlen valtozok:
---------------------------------------------------------------------
AGE - eletkor (onkod)
GENDER - nem: ferfi = 1
no = 2
WORK - Dolgozik-e? nem = 0
igen= 1
XTRAWK - Vegez-e jovedelemkiegeszito tevekenyseget?
nem = 0
igen= 1
PARTY - Parttag illetve -funkcioja van-e?
nem parttag = 0
"mezei" parttag = 1
alapszervi funkcio = 2
munkahelyi funkio = 3
fuggetlenitett partvezeto
(munkahelyen) = 4
magasabb funkcio (megyei ill.
orszagos szerv) = 5
EDU - Legmagasabb iskolai vegzettseg
nincs =1
1-3 ev =2
4-5 ev =3
6-7 ev =4
altalanos iskola =5
szakmunkaskepzo =6
erettsegi =7
foiskola =8
egyetem =9
-----------------------------------------------------------------------
Ime az eredmenyek:
|
+ - | Feminizmus -- ferfi=no viszony es tarsadalom (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Tisztelt SZALON!
A SZALON 420 szamaban tobben is visszatertek a feminizmus kerdesehez.
Engedtessek meg nekem, hogy megegyszer, kisse vilagosabban fejtsem ki, hogy
mire is gondoltam korabbi irasaimban, valaszkent a nezeteimet ert kritikara.
Harom temakor keveredik az irasokban:
1. feminismuz, mint ideologia, mint gondolatkor, mint eszmerendszer.
2. feminista mozgalom, mint tarsadalmi mozgalom a nok erdekeinek ervenyre
juttatas vegett
3. ferfi es no viszonya a mai tarsadalomban
Vegyuk az elsot. IZMUS-irtam es elvetettem. Csergo Zsuzsa vedelmebe vette az
izmusokat mondvan, hogy nem hozhatok egy kalap ala, ezert roluk sablonosan
nem illene nyilatkozni.
Igazat adok Zsuzsanak, tulmentem az altalanositasomban a megengedett merteken.
Valasszuk le az izmusokrol azokat, amiket a kozvelemeny krealt hasonlo jelen-
segek osszefogalalasara es ezekre nezve kijelenetem: nincs igazam. A masik
vonalrol - ami a kommunizmust, a fasizmust, a nacionalizmust - es ide veszem a
feminizmust is - magaban foglalja, fonntartom velemenyemet. Ezek ugyanis tar-
sadalmi mozgalmak eszmei alapjai, ideologiai. Legyen barmennyire is nemes
cel es barmilyen tarsadalmi igazsagtalansag ezen eszmek alapja, mint ideolo-
giak boven rendelkeznek megmerevedett dogmakkal es ezert semmi, de semmi er-
telme nincs, hogy ezekrol vitatkozzunk. Vagy elfogadja oket valaki, vagy nem,
ez az o maganugye es donteseert viselje is a kovetkezmenyeket. En nem foga-
dok el semmi ilyet, fonntartom magamnak a lehetoseget, hogy a jelensegeket
ertelmemmel (legyen az barmennyire korlatozott, legyek buta, vagy kevesbe
buta) megvizsgaljam es a hozza valo viszonyomat kialakitsam.
Az a bizonyos mondat valoban zagyva. Csak azt akartam kifejezni, hogy lett-
legyen egy mozgalom ideologiajanak barmennyire is jogos alapja, a tovabbbit
menetet, a mozgalom iranyat es eredmenyet nem EZ A JOGOS ALAP, hanem a dogmava
merevedett tanokba belebolondult nem egyszer tokeletesen zavart elmek szel-
soseges indulatai fogjak kormanyozni es akkor leallni mar nagyon nehez.
Vegyuk a masodikat. Feminizmus, mint tarsadalmi mozgalom. Alairom, hogy ne-
mes celokert kuzd: megszuntetni a tarsadalmi igazsagtalansagot, ami - ugyan
tarsadalomtol fuggoen - tobbe, vagy kevesbe ugyan, de fonnall. Ha a mozgalom
nem ideologiai alapon allna, akkor meg tamogatnam is. De az ideologia kizar-
ja, hogy konkretan problemarol problemara talaljon megoldast es aktivistait
nem tudom komolyan venni, veluk vitat nem tudok folytatni, mert velemenyuk
igen nagy valoszinuseggel nem a sajatjuk, hanem az eszmei dogmak altal megha-
torozott. Azokrol pedig - ahogy font irtam - nincs mit vitatkozni. Hitvita.
Hogy ez mennyire igy van, eppen Fodor Eva bizonyitotta utolso ket irasaban.
Tamadtam az ESZMET, dogmanak nyilvanitottam. Elvbol utott vissza, azonosit-
va a DOGMAVAL, mint tudattartalommal a LOGIKAT, mint modszert. Azt hiszem,
Eva, mint meglehetosen inteligens no, maga is tisztaban van vele, hogy vala-
sza dogmatikus reakcio volt csupan.
Most pedig a harmadik kerdes: tarsadalmunkban a ferfi es noi viszony. Nagyon
egyetertek Korosi Gaborral, ahogy ezeket elovezette. A problema konkret es re-
alis. Nincs meg a noknek az az elismerese, aminek meg kellene lenni. Most
engedjetek meg, hogy errol a kerdesrol a sajat velemenyem kifejtsem:
Fonntartom, hogy ferfi es no nem egyenerteku. Csergo Zsuzsa, adatokat kertel.
Nem, nincs igazad, nem a nemiszerv ebben a ludas. Ha mar szervi kerdest hoz-
tal fel, a hormonhaztartas sokkal inkabb ludas ebben. De engedd meg, hogy ne
en foglalkozzam ezek adatszeru elobanyaszasaval (lanyaimmal, akik meg alaig-
alig evesek annyira le vagyok kotve, hogy keptelen vagyok utanamenni). Inkabb
probalj a kovetkezokre figyelni (ezek ugyan elvek, akar dogmak is lehetnek,
de hajlando vagyok elfogadni barmelyikrol hogy hibas, ha kelloen megindokol-
jatok):
Teziseim:
1. Nincs ket egyforma ember. A fgoldekereksegen lehet, hogy van, de azonos
vonzaskorzetre gondfoltam elsosorban.
2. Nincs ket egyenerteku ember. L. mint font.
3. Nem szabad emberi karakterjegyeket ertekkategoriakent felfogni.
4. Ugyanaz a szemlyiseg egyik viszonylatban ERTEK, egy masikban NEM ERTEK.
5. A szemelyiseg kialakulasa folyamat eredmenye, amiben meghatarozo szerepe
van a genetikanak, a szuletesi korulmenyeknek (inprinting) es a kornye-
zetnek, abbol is az elet elso nehany evenek (l. Harris: I'm OK, you'r OK).
6. Minden emberi karakterelem egy atlagertek koruli hatalmas szorassal
talalhato meg az egyedeknel.
Most terjunk at a ferfi/noi karakterekre:
Tovabbi teziseim:
7. Az atlagertekek nem feltetlenul azonosak ferfi es noi csoportokban es ezen
felul kultura fuggoek. Elteroeket irtam es nem viszonyitom oket!!
8. A szorasok nagyon nagy mertekben atfednek.
9. Ferfiak es nok karakter vonasainak egy resze hormonalisan es genetikusan
meghatarozott.
Kovetkeztetesem: ferfi es no nem egyenerteku, de ez NEM ERTEKKATEGORIA! Nem
jelenti, hogy barmelyikuk is kulonb lenne a masiknal. Viszont jelentheti azt,
hogy egyutt, egymassal es egymasert jelentenek erteket.
Hangsulyozom: magam a noket tisztelem, becsulom es tamogatom. Maganeletemben
igyekeztem ezt kovetkezetesen ervenyesiteni is. Barati tarsasagomba ferjek,
felesegek egyarant es szinte egyenertekukent vettek reszt akarmilyen szel-
lemi tevekenysegben. Csaladomban is ezt kovettem. Evekig haushusband voltam,
csakhogy ifju nejem tanulhasson es ne legyen zardaban. Honapokon keresztul
viseltem kis gyerekeim teljes gondjat (meg pelenkas korban is!!!). Tudom,
hogy mit jelent ugy magas szintu szellemi munkat vegezni, hogy kozben azon
kell toprengeni, hogy mi legyen az ebed (egyebkent nem lehet). Tudom, hogy
mit jelent 2.5 muszakban dolgozni, megtapasztaltam es nem csak nehany napig.
Tudom azt is, hogy mit jelent negativan megkulonboztetve lenni allas-palya-
zaton (legutobb en estem ki es specielle egy not vettek fol oda), meg ami-
att, mert az ember egesz ejjel beteget apolt es ugy megy interview-ra.
Eppen ezert magam nagyonis tamogatom, hogy a nok el(ill. pontosabban:vissza)-
nyerjek azt a tarsadalmi rangjukat, ami egyszer mar megvolt. De ezt nem tudom
ugy elkepzelni, hogy HATALMI allapotot cserelnek. Nem tudom ugy elkepzelni,
hogy a ferfiakat alarendelt szerepre kenyszeritik. Csakis a partnersag alap-
jan latom realisnak a ket nem viszonyat, csakis a kolcsonos megbecsules es
tisztelet lehet a valtozas iranya. Robert Merle: Vedett Ferfiak c. regenyet
ill. Karinthy Frigyes: Capillaria c. novellajat ajanlom becses figyelmetekbe
ezugyben.
A nomozgalmak ugyanis nem efele haladnak. A feminizmus ideologiajarol nem is
beszelve. Ugyhogy ezekrol nem csak, hogy nem vitatkozom, de sajnos tamogatni
sem tudom oket, megha celjuk egy nagy reszevel egyet is ertek.
Ezert folteszem a kerdest: Zsuzsa, Eva! A partneri viszonyrol mi a velemenyetek?
Hallhatnek errol esetleg tobbet? Vagy amit leirok csak mint ADAT el tovabb?
Tisztelettel: Cser Ferenc
|
+ - | Homosexualitas es gyogyithatosag (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Legutobb tobben megemlitettek, hogy a homosexualitas nem gyogyithato. Ez
igy nem igaz. Kezdem azal, hogy a homosexualisok jelentos resze nem is
akar gyogyuulni. Marmint akar, ha parkapcsolati konfliktusa van(de akkor
csak az ezzel kapcsolatos problemabol akar kigyogyulni, nem a homosexualitas-
bol), vagy a stigmatozacio okozta kellemetlensegekbol-de ekkor sem a
homosexualitasbol magabol. Ha valoban ki akar gyogyulni a homosexualitasbol
valaki(hangsulyozom, hogy a gyogyuilas idezojelben ertendo, mert szerintem nem
betegsegrol van szo!) es kis szerencseje van, akkor bizonyos technikakkal
atnevelheto heterosexualitasra.
Korosi Gabor azt irja, nem betegseg, talan, mert nem gyogyithato. A
gyogyithatosag nem lehet kriteriuma a betegsegnek, mert ebben az esetben pl.
a rosszz indulatu daganatos megbetegedesek nem lehetnenek betegsegnek, csak
addig, amif gyogyithatok.
Emlitettem, hogy , ha a homosexualitast betegsegnek tartjuk, kialakulhat a
pasasban(noben) a betegsegtudat, ami nem szerencses. A betegsegtudaton
kivul a masik a problema, hogy ez lehetoseget teremtene arra, hogy embereket
esetleg kenyszergyogykezelesnek vessenek ala, mondvan, ha betegseg,
es gyogyithato, akkor tessek gyogyittatni magat! (Lsd. Magyarorszagon, a
multbeli kenyszer elvono kezeleseket.) Tehat jobb, ha megmaradunk az
allapotnal. Perenyi Andras
|
+ - | Zsuzsanak es F.Gabor-nak (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves Zsuzsa!
Bar Roboz Andras figyelmebe ajanlottad az "ideologiamat", ugy erzem nekem
kell megvedenem. Eloszor is szeretnem, ha belegondolnal, hogy te szemely
szerint valoban akadalyoztatva vagy-e akar politikai, jogaszi, vagy
uzletasszonyi palyafutasodban, amennyiben a kepessegeid, mint feltetelezem,
megvannak hozza.
Masreszt figyelmedbe ajanlom a kovetkezo gondolatmenetet, ami ket
embercsoportrol, a kulfoldon elo, es Magyarorszagon elo magyarokrol szol:
(1) Lenyegeben minden magyarnak modjaban van kulfoldre vandorolnia, ha
"van gusztusa hozza". (<- idezet Zsuzsa gondolatmenetebol, nem sertgetes)
(2) A Magyarorszagon elok "kevesbe sikeresek a gazdasagi piacokon", mint
a kulfoldre tavozottak.
"Ha nem sikeresek, pedig lehetnenek, akkor vagy nincs kedvuk hozza,
vagy nem eleg tehetsegesek es szorgalmasak. Aki ugy gondolja, hogy"
a Magyarorszagon eloknek "egyenlo lehetosegeik vannak" kulfoldre tavozni,
"annyit kapnak, amennyit kernek, illetve amennyit ernek, akkor az illeto azt
gondolja, hogy annyit ernek, amennyit kapnak, vagy pedig nem kernek tobbet.
Igenytelenek, vagy pedig kevesebbet ernek." Ezt sommaznad ugy,
"hogy az illeto gondolatsorbol levezetheto" a Magyarorszagon elok
"alacsonyabbrendusege."
A gondolatmenetben ott a hiba, hogy mas ertekek, megfontolasok is vannak,
mint a gazdasagi, politikai piacon elert sikerek. Az otthon maradottaknak
ilyen lehet a hazaszeretet, vagy a kenyelem, vagy az ismeretlentol valo
felelem, vagy a baratokhoz valo kotodes; a noknel a gyerekek nevelese,
ami talan nemcsak aldozat, hanem orom is lehet, vagy a ferj tamogatasa,
vagy a tradicionalis szerepek onkentes vallalasa. Azok a nok, akik a karriert
tekintik elsodleges celnak, kepesseguk es szorgalmuk szerint elerhetik
celjaikat, legalabbis ezt allitottam.
A kerdes tehat az, hogy miert vannak az ilyen nok kevesen, jo lenne-e, ha
tobben lennenek, es mit lehet tenni azert, hogy tobben legyenek.
En azt gondolom, hogy jo lenne, ha tobben lennenek, hogy a tarsadalmi
folyamatok ebben az iranyban haladnak, es hogy a radikalis feminizmus
altalam tapasztalt megnyilvanulasai ezt a folyamatot rendkivul ketes
erteku eszkozokkel probaljak siettetni. Tovabba azt gondolom, hogy
a megerdemelten sikeres es elismert nok nagyobb szolgalatot tesznek ezen
ugy erdekeben, mint azok, akik a ferfiakat ellensegnek kialtjak ki,
es az ilyen szellemu torvenyekert es joggyakorlatert harcolnak.
Amen,
Gabor
U.i. Sajnalom, hogy ismetelnem kell magam, de ugy latszik nehezen megy at
az uzenet. A dalia's es sziporkazo Fichtinger Gabort ezuton is
udvozlom, es tudatom vele, hogy sem Molnar Miklos irasaval, sem Csaszar
Peter te'li tortenetenek sajatos interpretaciojaval nem ertek egyet,
es soha nem is nyilatkoztam ebben az ertelemben. Az invertalt baseball
sapkasok lelki felsobbrendusegerol alkotott velemenyet peldaul a
homoszexualitasra vonatkozoan osztom, mint ezt az utobbi homoszexualis
vitanak a legelejen irtam is. A szexualis kommunikaciojuk
magasabbrendusegerol egyaltalan nem vagyok meggyozodve, de ha jol
emlekszem a vita nem errol szol. Fodor Evat tudtommal nem sertegettem,
csipkelodesem soha sem volt elesebb az altala kezdemenyezett stilusnal.
Vegul az "intencionalt tudatlansag"-rol, osszefuggesben a Kovacsekrol
szolo peldazattal, csupan annyit, hogy korulbelul annyira illik ram
a feleseget elnyomo gonosz Kovacs szerepe, mint Molnar Miklos
sertegetese Fodor Evara.
|
+ - | A lanyok (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
A lanyok a vadasz utcaba jarnak: egy orakor gyakran
talalkozunk veluk, tarkan sereglenek ki a korutra,
vihognak es sugdoloznak. Copfjukon piros es kek
pantlika fityeg, harman-negyen osszefogoznak, egymasba
karolnak, az egyik halkan sugva mond valamit, hangosan
kuncogni kezdenek.
Ellensegesen es ertetlenul es irigyen nezem oket,
vajon mifele butasagokon nevetnek folyton? Es mit
sugdoloznak? Ha ket lany osszejon, mindjart sugdolozni
kezdenek,- ismeretlen dolgokon nevetnek, elkomolyodom
es gyanakodva, rossz erzessel huzom fel a szemoldokom
-, valami profan, cinikus, tisztazatlan dolog van a
vilagon; amirol csak ok tudnak, es mindig arrol
beszelnek; gunyosan es alattomosan neznek ram, es
elszaladnak. Vajon mi lehet az?
Mert valamit tudnak, amit en nem tudok. Kulonben
butak es tehetetlenek, novenyt es bogarat nem
gyujtenek, belyeget se. Leydeni palackot nem csinalnak,
sem magdeburgi felteket. Egyszer napfogyatkozas volt,
a hold arnyeka athaladt a napkorong elott. Napokig
keszultem ra', uveget kormoztam, es dobogo szivvel
vartam a csillagaszok altal kijelolt idopontot. Mikor
a fenyes tanyerba beleharapot a fekete csorba, ujjongva
es ahitattal kiabaltam - es kezemben a kormos uveggel
kerestem valakit, akinek elmondjam, hogy milliard
kilometernyire mi tortenik Odaku~nt. Csak ke't
lanyismerosom volt a masik szobaban, befutottam, es
lelkendezve hivtam o"ket, hogy jojjenek gyorsan, mert a
pompas szinjatek csak percekig tart. Nem lehetett
ravenni egyiket se, hogy az utcai szobaba atjojjenek -
valami butasagon vihogtak, csufoltak engem, ugyan hagyj
bennunket, mondta'k. Duhosen es gesztikulalva
magyaraztam, hogy milyen nagy es ritka tunemenyrol van
szo, es hogy mindjart ve'ge lesz, es hogy csak arrol
van szo, hogy atjojjenek az utcai szobaba, kiabaltam
elkeseredve. Valami ke'tertelmu ostobasagot feleltek,
egy szon megint vihogni kezdtek, nem jottek at es nem
nezte'k meg.
De vajon mi lehet az - mert valami van veluk. Valami
van, amit mindenki tud, csak en nem, ami miatt ugy
ba'nnak a lanyokkal, mint valami kivaltsagosokkal, es
o"k ezt tudja'k. Me'g egeszen kicsike voltam, amikor a
rokonaim ilyeneket mondtak nekem, "ha't a'llva hagyod a
kisasszonyt, es te leulsz? nem szegyelled magad?
milyen gavaller lesz beloled?", es nekem fel kellett
allni a kenyelmes szekbol, hogy az a csipke'be oltozott
kis majom leulhessen. Az arcom e'gett a szegyentol es
a haragtol - miert? Micsoda ostoba, jogtalan,
igaztalan elony? Ha pofon va'gnam, leesne a szekrol.
Dehat o" pofonva'ghat, megala'zhat engem, csak azert,
mert o" a gyengebb, es lovagiassagbol nem uthetem
vissza? Hat nem latja'k, hogy o" tudja ezt es kinevet
bennunket es kenyelmesen elterpeszkedik?
Miert? Miert? Mi lehet ez?
A lanyokat nem bantja senki. Taknyos masodista
korukban mar magazza oket a tanar, nem kapnak barackot
se a fejukre, udvariasan beszelnek veluk. A felsob-
bistakat plane kisasszonynak szolitja'k, az iskolaban
is. Fiatalabb tana'rok elore koszonnek nekik az utcan
- hallatlan! Szelidseg, gyongedseg veszi korul oket -
en meg tegnap olyan brusztflekket kaptam verekedes
kozben, hogy egesz nap nehezen le'legezem. Ha
elmondanam, azt felelne'k, hogy ugy kell, miert nem
va'gtad pofon, nem szegyelled magad? Dehat o" kezdte,
tanar ur! -- hat engem nem ve'd senki? Nem szegyelled
magad? egy felnott fiut ve'deni kell -- micsoda katona
lesz beloled?
Az a'm -- katonasag. Tornaoran, szabadgyakorlatokban,
felvonulasokon keszulunk ra'. Hideg priccs, borju a
ha'tamon, puska es szurony. Hiszen szep, lelkes dolog,
tudom es va'gyom is ra'-- dehat miert csak mi? A
haza't meg kell ve'deni. Aki nem kockaztatja az
elete't a haza'ert, az gyava es becstelen. Hat o"k?
O"k miert nem gyavak es becstelenek? Eszukbe se jut
kockaztatni az eletuket -- ezek vihognak es
pipiskednek: megis senki se mondja, hogy o"k gyavak es
becstelenek, so"t! inkabb eszmenyul allitja'k o"ket
elenk. Meg kell vedeni a no"ket, a gyenge no"ket!
Kiralyert, a hazaert - es a no"kert! Ha't a lanyok
kiralyok?
Miert? Miert? Miert?
Miert mindenutt es minde'g ez a kivetelezes, ez az
extravurtst, ez az elnezes - miert, miert? A
villamosban fel kell allni nekik - a legjobb falattal
o"ket kell megkinalni, ha leejtenek valamit, ugy allnak
ott, hanyagul es kenyelmesen, mintha a termeszet
torvenye volna, hogy azert nekem le kell hajolni.
Tizennyolc eves koruktol kezdve kezet csokolnak nekik,
mint az oreg puspokoknek, akik munkaban es a'ldasban
toltotte'k eletuket. Jobboldalra kell engedni o"ket az
utcan. De hat miert? Mit nyujtanak o"k, mit tesznek,
miert kell tisztelni oket? Hiszen mu"veletlenek es
ostobak, lustak es dologtalanok. Mulatsagokban no"nek
fel, ferjhez mennek -- attol kezdve ferjuk dolgozik
helyettuk hogy eltartsa o"ket. Szabadjegyet valtottak
az eletre azzal, hogy megszulettek -- mig nekunk veres
verejtekkel kell kiverekedni minden percunket, ujra es
ujra bebizonyitani, hogy jogunk van az elethez.
Dehat miert, miert, miert?
A fiuk valami szegyenletes es ostoba dologrol fecseg-
nek, az iskolaban. Nem, az keptelenseg, ostobasag, nem
lehet. Itt valami titok lappang, az bizonyos - de
o"rultseg, az lehetetlen, hogy az legyen a titok.
Hiszen ez egy buta vicc, egy gyerekes jate'k - hiszen
ennel csak erdekesebb a Toricelli-fele u"r, vagy
Leclanche'-elem?
Miert? Miert?
Erzem, hogy egy napon meg fogom e'rteni. Fe'lek et-
tol a naptol -- ezen a napon keveredem majd el a nagy
szurke tomegbe: ezen a napon jovok ra', hogy en is az
vagyok, amik ezek itt, akik szembe jonnek velem az
utcan. Ezen a napon el fogom felejteni az Osztalyt, a
Lechanche'-elemet, a novenygyujtemenyemet, es el fogom
felejteni o~nmagamat.
__o
__o -\<,
-\<, __________O / O
__Gabor____O / O
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Bar azt hiszem, hogy az olvasok tobbsege - s kulonosen
azok szamara akik ismerik Gabort, ;-) - nyilvanvalo,
hogya e dolgozatot nem o kovette el; de kotelessegemnek
erzem megjegyezni, hogy - legjobb tudomasom szerint, -
Karinthy Frigyes a fenti sorok szerzoje.
-ts
PS: Sajnos Gabort nem sikerult elernem, ezert voltam
kenytelen en megirni ezt a kiegeszitest.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
|
|