Maci >>
>>Még mikor semmi mélységek nem voltak, születtem.
>Azt hittem, van annyi torteneti ismereted, hogy itt
>folismered a bolcsesseg megszemelyesiteset.
>Errol van szo az eredeti szovegben, semmifele Jezusrol
>nem esik ott szo!! Olvasd csak el ujra. A teremto kezet
>a bolcsesseg vezette a vilag megalkotasakor. Maskent
>nem is letezhetne mukodokepes vilagegyetem...
>(Ez az un. `antropikus Isten-elv'.)
En nem olvasok a bibliaban semmifele antropikus elvet!
Olvasd csak el ujra. : )
Maci <<
Nyilvan fogalmad sincs, mi az az antropikus Isten-elv.
De akkor miert nem kerdezel?
Arrol van szo, hogy a vilagegyetem olyan kituntetett,
specialis allapotban letezik, amely rogton osszeomlana
--- illetve sosem alakult volna olyanna, amelyben az emberi
elet egyaltalan lehetseges --- ha jelen fizikai parametereit
csak minimalisan is megvaltoztatod (`epszilonnal').
Roviden, a vilagegyetem az ember letrejottere van `kihegyezve'.
Ha a vilagot teremtettnek fogjuk fol, akkor ez az emberre
valo `kihegyezettseg' tervezett kellett hogy legyen az elso
pillanattol fogva, es a teremtes folyamatat kezdettol
a bolcsessegnek kellett iranyitania. (Ha a vilagot nem
teremtettnek fogjuk fol, akkor is mukodik ez az elv, csak
akkor nem antropikus _Isten-elv_kent, hanem antropikus
_anyag-elv_kent.)
Ez a legerosebb Isten-erv, amelyet a filozofiatortenet
valaha is produkalni volt kepes! Illene hogy ismerjetek,
ha mar ekkora vehemenciaval foglalkoztok hitteritessel. ;-((
Maci >>
Olvasok egy szemelyrol, aki mindenek elott szuletett
Istentol, o az elsoszulott, es egyben teremto is.
Maci <<
Latszik, hogy az altalad idezett passzus elejet sosem
olvastad, kulonben egybol megertened, kirol van szo:
Peldazatok 8: 1-5 >>
Avagy a bölcsesség nem kiált-é,
és az értelem nem bocsátja-é ki az ő szavát?
A magas helyeknek tetein az úton,
sok ösvény összetalálkozásánál áll meg.
A kapuk mellett a városnak bemenetelin,
az ajtók bemenetelinél zeng.
Tinéktek kiáltok, férfiak;
és az én szóm az emberek fiaihoz van!
Értsétek meg ti együgyűek az eszességet,
és ti balgatagok vegyétek eszetekbe az értelmet.
Peldazatok 8: 1-5 <<
Legnagyobb sajnalattal kozlom, hogy itt legkevesbe sincs
szo Jezusrol, hanem a bolcsesseg es az ertelem szavait
hallhatjuk koltoileg megszemelyesitve! Ez kulonben gorogul
Szofia, tehat nonemu! ;-)
Szokas szerint a legelemibb tisztelet nelkul nyultatok ehhez
a szoveghez is maniakusan azt hiven, hogy Jezusrol van szo
benne. Micsoda balfogas! Batoritok minden olvasot, hogy
lapozza fol ennel a resznel a Bibliat, es dontse el maga...
A bolcsessegi irodalom jelentos szerepet foglal el a Bibliaban.
Talan ezert is akartak az oskeresztenyek folhasznalni a
maguk pecsenyejenek sutogetesehez. Azt a mulatsagos
doktrinat eszeltek ki, hogy a bolcsessegi irodalom fohose Jezus,
valamifele korai elo-letes (nonemu??) allapotaban. Kar, hogy ez
ez az ugynevezett `pre-exisztencia', mint teologiai mualkotas,
Jezus eleteben es --- utana meg sokaig!! --- egyaltalan nem letezett!
Az egyetlen pont itt, ahol a kereszteny teologia az elsodleges
iratokra tamaszkodik Janos evangeliumanak bevezetoje.
Azonban amirol ott szo van, az ismet valami egeszen mas: ;-(
a gorog filozofiabol elcsent _logosz_ fogalma, Platon talalmanya,
amit azonban Janos szemmel lathatoan nem egeszen ertett
es tevesen hasznalta fol evangeliumanak eloszavaban.
Ismet nagyszeru peldajat lathattuk annak, hogy a filozofiailag
igenytelen, hitterito mentalitasu gondolkodas mennyire
keptelen distinkciokat tenni:
1. tortenelmi alapok,
2. folhasznalt szovegek,
3. konstrualt doktrinak,
4. ertelmezesek es
5. maganvelemeny kozott.
szolt
|