HINDU FILOZÓFIA.
Dennis Sugar y frank.
Prof.Dr.Frederick L Kumar : The Philosophies
of I
ndia
(Edit.-Edwin Mellen Press, New York, N.Y. U.S.A)
cimű könyvének olvasása után született ez a vers.
Öt hindu bölcs ül egy szönyeg körül
Szakálluk térdig ér körülbelül.
Vitatják, hogy mi a Lényeg lényege
Kérdezik, hogy mi a Tények ténylege.
Honnan eredünk? Mi volt a Kezdet kezdete,
Mi a Mindenség való eredete?
Az elsô megszólal : “ a Négyszög az eredet
Ez a kérdésre az igaz felelet
Innen az élet négy titkos eleme.
Szerelem és vagyon, a kötelezettség
A negyedik a múlás a Halál szerepe.”
Nézd a Swasztikának négy terjedô kezét
Mely mutatja nekünk az irányt és a célt”.
Az elsô bölcs szája, lám, imígyen beszélt.
A második bölcs, akinek neve Peerlik
Véli: “ Minden titok a Háromszögben rejlik
(Nem a keresztények Szent Háromságában
Amely egyiptomi, így nem áll magában)
Az elsö oldalán nyugszik a Teremtés
Második oldalán fekszik a Fenntartás
És a harmadikon pedig az Elmúlás
Amelyet követ majd megint az Elkezdés.
A Háromszög minden, hidd el nekem kartárs.
A férfi, az asszony, termékük a gyerek
Együtt alkotnak meg egy háromszöget.
Ez a háromszög, az életet jelképzi,
Ennek a jelnek vagyunk mi vitézi.
A tézis és az antitézis
És velük együtt a szintézis
E három a gondolkodás alapja
Amelyet úgy hívunk, hogy dialektika.
A harmadik bölcs, ki a köldökét nézi
Óvatosan beszél és suttogva véli:
“- A hindu bölcselet alapja a Kettôség
A Lenni s Nemlenni-é a felelôség
Van a Nulla és az Egy, ezután nincsen más
Mi ezen kivül van az csupán látomás”.
A negyedik bölcs, kinek neve Paheetseét
Sok gondolkozás után mondja a véleményét.
Izzó szemmel szája e szavakat mondja:
“Az én meglátásom tieitek rontja.
A Lét lényege nem más mint az Egység,
Ami engem illett, ebben nincsen kétség.
Egy a Világ, melynek atomjai vagyunk
A Világon kívül nem élünk, nem halunk.
Egy az isten ki a világot teremtette,
Aki ebben nem hisz, azt Ô elvetette.
Egység a törzs, nemzet, egy egység a család.
Az Egységnél tovább emberi szem nem lát.
Az ötödik bölcs volt a legöregebb
Kinek szempillája és keze remegett.
Több mint egy évszázad állott már mögötte
Mikor e szavakat nehezen kinyögte:
“A Tények ténye, a Lények lénye a Semmi.
Ezt a tételt nektek nehéz megérteni.
Nem létezik Világ, soha nem volt isten.
Mirôl azt hiszitek, hogy az van, az nincsen.
Minden csak agyunknak csalfa látomása
A Fantáziánknak rosszul sikert mása.
Külsô Világ csak gondolatban létezik
Aki ezt nem tudja, az csupán vétkezik.
Mintha felmászna egy Szivárványfára
Ahonnan leesik. Haj! neki lesz kára.
A világnak jele egy végtelen nulla.
Ha hiszed van tested, az csupán egy hulla.”
Ebben a teremben a falfüggöny mögött
Egy hatodik bölcs alakja rejtôzött.
Ott hallgatta az öt bölcs halhatatlan érvét.
Mérleg tányérjára tette ezek mérvét.
“-Négyszög legyen, vagy Háromszög?
Dualitás? Egyvonalság?
Avagy nincsen, csak a Semmi
Nehéz ezt kideríteni.
Az öt vitája vízbefulladt
Agyában a Fény kigyulladt:
“-Sem az egyik, sem a másik
Az Igazság máshol látszik.”
A függöny mögül kilépett
Véget vet a szózenének.
Felemeli a jobb karját
Mosoly üli meg az ajkát:
“- Ne esssetek ti a tôrben
Tény lényege van a Kôrben.
Nézzétek, a Világ kerek
A Kôr az, amit kerestek.
Kerek a Föld, a Nap, a Hold.
Szöget, Semmit egyik se mond.
Kôrben forog a szélforgó
Kerek virág napraforgó
Kerek a lótusz levele
Siva halálszekerének
Szintén kerek a kereke”.
Így fejezôdik az ének.
Az öt bölcs egymásra nézett
Valamennyi egyetértett.
Benidorm, 2003-03-24.
3 oldal – 568 szó – 2.900 betű – 3.386 betű és köz – 118 sor
(webes bekuldes, a bekuldo gepe: catv-5062670e.bp13catv.broadband.hu)
|