Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX GURU 103
Copyright (C) HIX
1995-05-07
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 E-mail virus (mind)  4 sor     (cikkei)
2 Linux & gcc (mind)  8 sor     (cikkei)
3 win386.swp (mind)  14 sor     (cikkei)
4 SB16 programozas (mind)  50 sor     (cikkei)
5 ??? (mind)  1 sor     (cikkei)
6 parallel FORTRAN (mind)  6 sor     (cikkei)
7 C array size es nagy programok (mind)  88 sor     (cikkei)
8 Raszterologia (mind)  55 sor     (cikkei)
9 NC/VC/DN (mind)  48 sor     (cikkei)

+ - E-mail virus (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

De hiszen mukodik.
N+1 peldanyban kapom a cafolatokat, hopgy miert nincsen es ez mar
annyi szemetet jelent, hogy az kesz karokozas.
Zsoter Andras
+ - Linux & gcc (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Nos egy op rendszer amiben nincsenek hulye 64K-s hatarok az a Linux.
Tovabbi elonye, hogy ha GNU C/C++ -ban irsz valamit (ami mar majdnem Pascal
;-) akkor ha eldobod a PC-t a programot meg masik gepen attol hasznalhatod.

Zsoter Andras
P.S.: Es letezik alatta ghostscript nevu program ami meg a .PS allatokat
is megjeleniti kepernyon! Es mindez Windoze meg OS/2-val ellentetben
INGYEN!
+ - win386.swp (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Tisztelt GURUk!

Eloszor is el kell mondanom, hogy abszolut nem vagyok szakerto, ugyhogy az
esetleges valaszokat e szerint fogalmazzatok.

A minap a Norton Commander-rel meret szerint listaztattam a fajlokat, es
legnagyobb meglepetesemre a windows alkonyvtarban talaltam egy win386.swp
cimu, tobb mint 7 Megast. Azota figyelem, es tobbszor is modosult. Mi ez?
Miert olyan nagy? 

Tudom, hasznaljak OS/2-t, de addig is, ha valaki megszanna egy valasszal!
Elore is koszi,

Halacsy Gabor
+ - SB16 programozas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Egy klassz konyv a temaban:
Josha Munnick
Eric Oostendorp
The Sound Blaster Book
Sibex, San Francisco, Paris, Dusseldorf (fax: 510 523-2373)

Tovabba probald megszereznei a "Sound Blster Developers kit for DOS" a Creative
Labs-tol. van egy csomo shareweare a Simtelen is.

Nem tudom segit e rajtad a kovetkezo:
registers for volume settings:
part		register index	default

General		22H		44H
Voice		04H		44H
FM		26H		44H
CD		28H		00H
Line		2EH		00H
Mic		0AH		00H

a portokat a kovetkezokeppen erheted el
base + 04H	Mixer chip register selection		Write
base + 05H	Mixer chip register data		Read/write

a regester map pedig a kovetkezo:
a bit0 nem hasznalt==xx.

register 	bit7	bit6	bit5	bit4 	bit3	bit2	bit1
00H         ........................ d     a    t   a           r  e  s   e
t............................
02H	......DSP volume l...........          xx      	.........DSP volume
r.....
0AH	xx	xx	xx	 xx	xx	.....MIC vol...
0CH	xx	xx     input filter        xx      i. filter type
...select........
0EH	xx	xx     outfilter	 xx	xx	xx         stereo/mono
22H         ....general volume........	 xx	.....general volume ......
26H	....FM vol. left...............	 xx	......Fm vol. right...........
28H	....CD vol. left...............	 xx	......CD vol. right...........
2EH	....Line volume left......	 xx	......line vol. right..........

a select erteke (input choice): 0 microphone, 1 CDROM, 3 Line

a volume erteke 0 es 7 kozotti lehet. Azok a programok amelyek megengedik a 0-1
5
kozotti ertekek hasznalatat a 4 es es a 0-as biteket is irjak, de ez valojaban
nem jelent semmi erdemlegeset mivel a chip ezt  nem hasznalja *legalabbis a 8
bites kartyakon. 
Jo szorakozast. 
Lajos
+ - ??? (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)


+ - parallel FORTRAN (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Molnar Miklos levelehez hozzaszolvan:

Speciel FORTRAN-ban is lehet parallel programokat irni, a Linda
kornyezetnek van FORTRAN es C konyvtara is.

miklos
+ - C array size es nagy programok (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

 panaszkodott ket guruval ezelott, hogy nem 
fordul a kovetkezo prog.resz:

>>>>>>>>>>>>>>>>
typedef struct eloszlas{
                        char c[4];
                        char d[1000];
                        char e[4000];
                        int i;
                        int j;
                       };

struct eloszlas * elem[1000];
<<<<<<<<<<<<<<<<<

Ezt en kiprobaltam, es bizony lefordult. Emiatt meglepett, hogy 
ketten is valaszoltak tegnap. Mindket valaszolo eszrevette a 
gepelesi hibat - amit en nem - es az elem[] elotti csillagot
(valoszinuleg helyesen) figyelmen kivul hagyta. (Vagy esetleg
a csillagot nem vettek eszre, de az eredmeny ugyanaz 8-).

Laszlo Tamas valaszaban azt irja:

>>A C nem tud 64kb-nal nagyobb tombot kezelni, ezert nem szereti, amit
>>csinalsz. Allits be huge memoriamodellt, a strukturad mereted
>>valtoztasd meg ugy, hogy az osztoja legyen a 2^16 (65536)-nak, azaz a
>>meret 2 hatvany legyen, majd a tombot allokald dinamikusan. Ezutan
>>mennie kell.

Az elso eszrevetel az, hogy a fentiek szerint nem kell dinamikusan allokalni
a tombot, eleg leirni azt, hogy 'eloszlas huge elem[ 1000 ]'. A masodik az, 
hogy nem csinaltad meg a szamitast, amit Lajber Zoltan igen:

>>igy viszont 1000*6008 = 6008000, azaz =  5867,1875 Kb!

Ez bizony tenyleg nem fer el normal BC 3.1 eseten. Fordulni meg csak-csak,
de linkelni mar nem tudod.

Lajber Zoltan masik megjegyzesehez

>>Egy segmens ( ezzel majdnem azonos a legnagyobb tombmeret) 
>>nem lehet tobb, mint 64k! (16 bites offset).

annyit fuznek hozza, hogy a tombmeret sokkal nagyobb is lehet
huge modellben, mint a szegmenshatar, pontosabban akkora,
amekkora a memoriaban elfer, tehat normal BC-ben is kozel 640K.

>> melyik OS-re terjek at, ha hasonlo problemaval kuzdok. 

Most jon majd talan par valasz, hogy OS/2-re, tegyuk fel kirohogtuk
magunkat, tehat:

Ha a DOS-ban jol erzed magad, nem kell feladnod. Ma mar tobb
elerheto es jo DOS Extender van, amivel vedett modban geped
osszes memoriajat - vagy meg tobbet is - el tudod erni.

Ha megszoktad a Borland C++ 3.1-et, akkor ott van pl. a Phar Lap
286 | DOS Extendere, ezzel 16-bites vedett modu programokat
lehet csinalni ugy, hogy megmarad a megszokott BC3.1-es
kornyezeted. Max. 16 MB-t tud cimezni, de van hozza ujabban
VMM is (lasd kesobb).

Ha 32 bitet szeretnel hasznalni (4 GB-ig el tudod erni a gepedben
levo memoriat es gyors is (32-bites muveletek!)), akkor a kovetkezo
ket dolog kozott erdemes valasztani: ha a Borland-hoz ragaszkodsz,
akkor a Borland C++ 4.02 (vagy 4.5) es a PowerPack egyutt kepes
32-bites programok keszitesere (ugyanez 16-bites vedett programokra
is jo, ld. fent). Ennek a hatranya az, hogy nem tul jo minosegu - azaz
hibas, lassu a kod, kompatibilitasi gondok vannak vele, stb. Egy
masik lehetoseg a Watcom C++ fordito a DOS4GW extenderrel. Ez
egy kiforrott, pl. a jatekiparban szabvanynak tekintheto rendszer,
amivel gyors es robusztus 32-bites kodot tudsz generalni.

Mindket 32-bites rendszerrel keszitett programokat ingyen tovabb
tudod adni (ez pl. a Phar Lap-ra nem igaz), es ezek is tamogatjak
a VMM-et. 

Mi ez a VMM? Virtual Memory Management. Azaz az Extender azon
tulajdonsaga, hogy kepes a fizikailag rendelkezesre allo memorianal
tobbet is hozzaferhetove tenni a programod szamara. Azaz, ha 
mondjuk a gepedben csak 8 MB RAM van, akkor is fel tudsz venni
mondjuk egy char[ 4000 ][ 4000 ]-es tombot, ami 16 MB korul van.
Termeszetesen a lemezre swappeli azt a reszt, ami eppen nem fer
be a fizikai RAM-ba, de errol a programodnak nem kell tudnia.

Udv,

Barczi Imre
+ - Raszterologia (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Barna Janos irja:

>>ilyesmivel foglalkozom (foleg Amigan), nehany dolgot hozzatennek.

En az Amigat egyaltalan nem ismerem (kiveve a Keszlettart modellt), 
de az alabbiakbol:

>>    1. timer-megszakitasra tamaszkodo resz, ami az egeszet vezerli, igy
>>        a dolgok allando sebesseggel tortennek akarmilyen gepen.

azt tetelezem fel, hogy az Amigan a refresh rate az valami fix dolog.
Ilyenkor a retrace tenyleg hasznalhato idozitesre (hogy a programod egy
gyorsabb Amigan is ugyanugy fusson). A PC-n sajnos bonyolultabb a
helyzet a sokfelel lehetseges refresh rate miatt.

>>        a kepfrissiteshez. A Barczi Imre szerint elhanyagolhato 'lemaradas' a
>>        kep aljan tenyleg jelentektelen, de mi van, ha kijon egy 20-szor
>>        gyorsabb processzor es a kep alja mar 20 kockaval el van maradva?

Nem ertem, mirol van itt szo (bocs).

>>        Ugyanazt a kepet meg minek rakod ki 20-szor? Ez foleg multitaskos
>>        rendszereknel erdekes.

Miert raknam ki 20-szor? Honnan veszed ezt?

>> AVI-player: eddig csak OS/2 Warp alatt volt hozza szerencsem. Tenyleg nem
>>idozit. Ennek az lett az eredmegye, hogy nagyobb kep eseten szepen latszik
>>ahogy csereli a kepet. Ugyanis egyszerre sok kockanyit ugrik, hogy
>>szinkronban maradjon a zenevel. Egy kepvaltas ugy 5-6 raster-time alatt

Azert ugrik sok kockanyit, mert nem jon az utanpotlas (lassu a CD) vagy tul
nagy kepmemoriat kell frissiteni es nem birja. Semmi koze sincs a retrace-hez,
ha lenne, akkor nem ugralas, hanem a 'szakadas' (tearing) effekt jonne be,
azaz a kep also es felso fele kozott lenne tores. Azert 5-6 kockat ugrik, mert 
kevesebbet nem tud. Ugyanis az AVI-ban csak minden valahanyadik kocka
van egeszben eltarolva (keyframe), a kozbensok csak valamilyen ehhez kepesti
modon vannak leirva, kimaradas eseten tehat meg kell keresni a kovetkezo 
keyframe-et.

>>tamogathatna double bufferinget (szinten Amigarol lopott otlet). Tenyleg,
>>biztos hogy ilyenek hianyoznak, vagy csak nem hasznaljak oket PC-n? Valami

A double bufferinghez az kell, hogy tobb 'lapod' legyen, azaz olyan
videokepernyok,
amelyeket egy regiszter irasaval egy pillanat alatt lathatova tudsz tenni, azaz
meg
tudod mondani, melyik legyen a lathato kep. Az elterjedt jatekmodban, 
a 320x200x256-ban a PC-n csak egy lap van, ezert ezt a technikat igy nem lehet
alkalmazni. Van olyan mod, ahol lehetne (ModeX vagy tweaked mod), de ezekkel 
nem nagyon csinalnak jatekokkat - nem tudom mer'.

Udv,

Imre
+ - NC/VC/DN (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Udv Viktor!

Ez itt a Replay helye!

1. Termeszetesen nem a teljes Volkovra ertendo a 2ho/pascal
   hanem a VIEWER + EDITOR /Mint a levelembol is kiderul/
   Erre lehet mondani, hogy a meretet akkor mire ertettem! Sacc -ra
   en kb. 23kb tippelem a meretet VOLKOVba "linkelve" a EDIT+
   View -nak. 
   Es egy amator velemeny!!! --> Szerintem a VOLKOV 64kb latszolagos!
   Valami speci on-line tomorito segit elerni ezt a meretet /Valami
   hasonlo mint a PKLITE v. DIET!/ Ugyan is a file elso 2/3 
   tomorithetetlen. Es a progira raeresztet Monitor is zavaros 
   eredmenyeket tukroz! 
   Hangsulyozom hogy ez egy amator velemeny!!!! Kivancsi lennek hogy
   te mit szolsz hozza!

2. NC4.5 -5.0 -ban is belehet allitani hogy mas-mas FILE-EXT mas-mas
   editort hozzon be NC.CFG! Persze itt a viewereket lehet,   
   beallitani de nyogodtan betehetsz egy editort is! En pl. HIEW.exe-t
   hasznalom a EXE-COM-DAT stb. filokhoz! Termeszetesen igy nem F4 
   editalhatok, ha nem, F3 -mal.

3. Koszi az infot a DN -rol! Nem tudtam ilyen hibakrol!
   Nekem kb 3honapos pozitiv tapasztalatom van vele, de ezekutan
   vigyazni fogok! Latod adok a velemenyedre! Nem azert vitazok
   hogy, b...szogassalak hanem azert, hogy tanuljak!
   Vegre valami amiben eggyet ertunk. Eljen az OS2!!!!!!!!!
       
Ennyi koszi!      
     
GURUK GURUK segitsetek!
Nem tudna valaki eljuttatni hozzam az ARJVIEW 1.5 v. efeletti 
versiojat! Eleg lenne egy FTP site is!

Hir!
Itt az uj RAR /1.54/ tud Pl. menus install sfx csinalani!

Mas! 
Akit erdekel az FTP de nem tud kozvetlenul FTP-ni/ de szeretne/
annak ott az FTPmail /E-mail taviranyitas/, az irjon a cimemre
vagy a GURU -ba! Szivesen segitek /unk/. Persze azoknak a 
jelentkezeset is varom akik mar probaltak de problemajuk akadt
vele.

Udv MINDENKINEK es koszi a turelmet!

PAF

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS