1. |
techno es mozi (mind) |
64 sor |
(cikkei) |
2. |
Sz'asztok! (mind) |
55 sor |
(cikkei) |
3. |
Apro bibikek (mind) |
108 sor |
(cikkei) |
4. |
Re: techno (mind) |
15 sor |
(cikkei) |
|
+ - | techno es mozi (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves PCS!
Azt hiszem felreertettuk egymást (ismet), mert én egyaltalan nem
technikai ertelemben tartom a technot (pontosabban ugy is persze, de nem
ez a lenyeg) minosegi ugrasnak, hanem pusztan a zene fejlodese
szempontjabol is (mi ez a baromsag :)))). Pont azt mondtam, hogy milyen
erdekes, hogy technikai eszkozok komoly fejlodese olyan valtozasokat
okozott, amelyek lehetove tettek, hogy a zeneben figyelmen kivul
hagyhassuk a technikai hatteret, és egyaltalan mindenfele hatteret, es
CSAK MAGAT A ZENET nezzuk. Szoval ugy tunik, hogy ugyanugy kozelitjuk
meg a dolgot, pusztan azokban a bizonyos szubjektiv kategoriakban
iteljuk meg maskent, es igy valoszinu, hogy nem foglak (es minek is
tennem!) meggyozni, hogy "minoségibb" a techno zene az eddigieknel.
Mindenesetre szamomra oriasi minoségi ugras, hogy a zene ezentul nem
200, 500 vagy 1000 elore meghatarozott hangszinbol epitkezik peldaul,
hanem vegtelen sok, elkepzelhetetlen, termeszetben megtalalhato és nem
megtalalhato hangbol, es ezek minel erdekesebb, meghokkentobb,
kreativabb kombinácioibol. Na de nem folytatom... (Lehet, hogy az lehet
a baj, hogy meg nem hallottal igazi jo techno zenet - nem biztos, hogy a
VIVA channel a legmegfelelobb forras.)
Sokkal izgalmasabb kerdes viszont, hogy a zenet (altalaban, es nem csak
a technot) muveszetnek tekintjuk-e. Nyilvan nehez megfogalmazni, hogy mi
a muveszet, viszont sokkal konnyebb megmondani, hogy mi nem az. Es
biztos, hogy vannak zenek, amik muveszetnek szamitanak es vannak amik
nem, valoszinuleg rosszul fogalmaztam, mindenestre en altalaban azokat a
zeneket reszesitem elonyben, amiket nem tartok muveszetnek (nem csak a
technot szeretem!). Nekem a zenehallgatas inkabb olyasmi mint az eves,
vagy az alvas, vagy a kakalas, vagy a szex stb. stb. stb. Nem
intellektualis, es nem is akarom, hogy az legyen. Ha egy zenet az
"intellektusommal kell befogadnom", az mar csak feleannyira (vagy inkabb
tized) fog megerinteni (katarzis).
Vagy nezzuk a techno-kulturat: azt hiszem, hogy soha semmihez nem
foghato az az erzes (max. tenyleg egy szeretkezeshez, vagy egy nagy
lakoma utani cigarettahoz), amikor egy (maradjunk a kedvenceimnel) Goa
Trance Party-n 100, 200, 500 ember egyszer kiabal, amikor beindul egy
nagyon jo szam, es az ember fizikailag is megtapasztalja a dolgot,
mondjuk vegigfut a hatan a borsodzas :) (es itt szerintem igenis van
letjogosultsaga az elmenyt sokkal intenzivebbe tevo [un.
party]drogoknak, amik szorosan hozzatartoznak ehhez a kulturahoz,
nelkuluk nyilvan nem annyira kepzelheto el az egesz elmeny - az persze
mas kerdes, hogy mennyire veszelyesek). Azt hiszem, hogy ez az erzes a
fontos - altalaban is... (de innentol kezdve ez mar a filozofia rovat:))
Kedves ARt!
En speciel a moziban is ilyen tipusu elmenyeket keresek, mint fent.
Szeretem a filmet "betutol-betuig" nezni, es kozben az intellektusommal
semmifele analizalo tevekenyseget nem fejtek ki, csak teljesen passzivan
fogadom be egyben (globalisan) az adott elmenyt. UTANA viszont szazszor
vegiggondolom, hogy mi volt az, ami az adott hatast valtotta ki bennem,
es a filmet (UTANA) ezer darabra szedem, es vizsgalom a hatas
szempontjabol. Talan ezert van az, hogy lassabban formalok ertelmes
velemenyt egy filmrol, mint az atlag (de asszem, hogy mivel eleg jo az
onismeretem, ezert stabilabb velemenyt formalok - huh). A szempontok
persze a szokasosak: sztori, szituaciok, karakterek, latvany,
dramaturgia stb. stb. stb.
--
Szabó Mikolaj
UTI Rt. - Engineering
tel: 06 23 504 213
fax: 06 23 430 989
|
+ - | Sz'asztok! (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Irokent kezdo vagyok itt, de olvasokent, mar regi motoros. Igazuk van a
panaszkodoknak, eleg gyer a felhozatal ujabban e rovatban.
Ugy gondoltam a tegnapi (junius 3.) Black Sabbath koncertrol irnek nehany
gondolatot.
Kezdjuk talan azzal, hogy sokak szerint ok voltak a hard rock "feltalaloi",
az o igen kemeny, de dallamos muzsikajuk oldalvizen eveztek be aztan az
utodok ebbe a zeneivilagba.
A koncert kozonsege, meglehetosen vegyes volt, s itt elsosorban az eletkori
megoszlasra gondolok.
Azon nem csodalkozom, hogy hozzam hasonlo koruak (37), vagy nemileg
idosebbek is megjelentek. Igaz, mi mar nem nagyon tartozunk, a notorius
koncertre jarok koze, de meglepett, hogy a fiatalok is ismerik es elismerik
a Sabbath-ot. Nemi magyarazatot adott a fiatalabb korosztaly ilyen aranyu
kepviseletere az egyik elozenekar, a Pantera.
Mit mondjak? Eddig ugy hittem, a zeneben eleg liberalis ( a rap-nek nevezett
"mocskot"(bocs!) kiveve), szinte mindenevo vagyok, de ezek a fiuk megleptek.
Az akkordokat, dalamot, es mindenfele zenei arnyalatot nelkulozo zajbomba,
meg kell hogy mondjam, piszokul tetszett a csapoloknak.
Hat meg amikor a fulig tele tetovalt "enekes", mindjart az elso szamnal
"singing" (enekeljetek) felkialtassal, bedobta a mikrofont a tomegbe, s a
ketegbeesett technikusok, mar csak a csupasz vezeteket tudtak visszahuzni.
Egyetlen pillanatra mutattak meg, hogy zenelni is tudnanak, mikor
hangulatfokozonak (ha kellett egyaltalan, meg fokozni a hangulatot) nehany
taktust jatszottak a Black Sabbath egyik legismertebb notajabol, az Iron
man-bol.
Kilenckor aztan elkezdodott a varazslat. Az idosodo "fekete szombatosok"
talpig feketeben, mindenfele fakszni nelkul, az igazi mesterember
precizitasaval es szakmai tudasaval nyomtak a jol ismert szamokat. Az
enekes, Ozzy Osbourne neha felvillantotta hajdani onmagat, mint egy mindig
csinyre kesz kis satankolyok. Letolta a nadragjat es a feneket mutogatta,
lelocsolta a szinpadra futo es segiteni szandekozo technikust, es a szinpad
mellett fenykepezo ujsagirot. Kozben folyamatosan duborogtek a gitarok.
Jottek a regi nagy szamok. Elektromos temetes, A sir gyermekei, Vasember.
Ozzy minden szam utan a torkaba fuj valami "hangvedo", vagy segito micsodat,
s valoban ugy is szol a hangja, mintha nem harminc eve kinozna a
hangszalait, s nem ivott volna meg egy tengerobolnyi whiskey-t ezalatt.
Hetvenot perc (eleg keves, nem?) utan aztan elkoszontek. Meg egy raadas
szam, mi is lehetne mas , mint a Paranoid. Sok millio konfettit fujtak az
izzadsagban es mamorban uszo kozonseg koze, aztan vege.
Meg acsorogtunk egy darabig, mintha vinni akartunk volna magunkal valami
emleket, illatott, dallamfoszlanyt ebbol a demoni estebol.
Az utcan mar a szokasos pesti kozony. Autok, reszegek es rengeteg kosz.
A Fekete Szombat magiaja veget ert. A pocakosodo rockerek haza indultak a
felesegeikhez. Holnap ujra johet a melo.
- GyF -
"Szavak - ez mindenunk."
|
+ - | Apro bibikek (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Udvozlet Kedves Mindnyajotoknak!
> Felado : [Hungary]
> De hadd irjak inkabb a kozelmult szerintem legeredetibb "sci-fi"
> filmerol: Kapcsolat. Elso ranezesre nagyon sima produkcionak tunik
> [...] de ha jobban belegondol az ember, akkor rajon [...]
> hogy az adott szituaciot soha jobban nem gondoltak vegig filmen. [...]
> Annyira otletdus, hogy azt nehez kovetni. Kezdve azzal, hogy
> fantasztikus a hang, amit fognak, folytatva a primszamos otlettel, aztan
> a horogkereszt (ez zsenialis poen volt) [...]
Apro bibike, am kevesse elhanyagolhato, hogy a film Carl Sagan
hasonlo cimu konyvere epul, ugyhogy az a kidolgozottsag es
otletdussag talan nem annyira a film alkotoit dicseri...
> Temakor: techno
> > Ami meg azota tortent (diszko, heavy-metal, punk, uj-hullam, rap,
> > techno, stb.) az nem tul mely es jelentos, es bar kivalo egyuttesek
> > fel-fel bukkantak, ehhez foghato esemeny mar nem tortent. Nos?
>
> Velemenyem szerint a techno akkora forradalom, amekorra meg nem volt a
> zene torteneteben. Ha van olyan, hogy kulonbseg a komoly es a konnyu
> zene kozott, az elhanyagolhato a techno es a nem-techno zene kozti
> kulonbseg mellett.
Ezzel az allitassal meg az az apro bibike :), hogy - bar szubjektive
biztos igazad van - am a forradalom tenyet *utolag* szokas megalla-
pitani, nem pedig meg javaban a dolog kozepen. Szoval ne kapkodjuk
el ez effele kijelenteseket, mert ezt legkorabban - erdemben - az
unokaink tehetik meg.
Egyebkent meg csak azert talalod forradalminak, mert meg nem volt
idod (kedved, alkalmad stb.) kelloen elmelyedni a komoly mufajban,
illetve azokban a zenekben, amik nehezebben beszerezhetoek,
kevesbe popularisak, ritkabbak, mert ezeket a nagy kiadok nem
nyomjak keretlenul az arcodba.
> A zene egy elvont fogalom, a hangok elvont dolgok.
> [...]
> en nem tartom a zenet muveszetnek...
Akkor mi a turo a muveszet, ha nem az absztrakcio, es a dolgok
semajanak ujraalkotasa egy mas masszabol, egy mas kozegbol,
egy mas dimenziobol?
> A legfontosabb szamomra az, hogy megszunik az
> eloallitas modjatol (tehat eszkozetol) valo fuggese maganak a celnak, a
> zenenek. [...]
> Ha zenet
> hallgatok, akkor nem kell egy konkret hangszerre asszocialnom, nem kell
> figyelembe vennem, hogy itt mekkora technikai tudasa van vkinek
> (virtuozitas stb.), ezek mind nem szamitanak, csak maga a zene.
Itt ket apro bibike van. :))
1. Nem keverted te veletlenul ossze az elektronikus hangkeltest,
illetve az igy eloallitott hangszineket a technoval mint stilus-
sal?
2. Ettol fuggetlenul pont ugyanugy *nem* testetlen a hang es *nem*
asszociaciomentes az elektronikus zene, mint a korabbi,
akusztikus zene. Sot! Korabban a hanghoz kotelezoen tarsult
az azt eloallito hangszer kepe, a jatekos, amint jatszik rajta,
a jatekmod, a nehezen vagy konnyen lejatszhato, technikas es
kevesbe technikas darabok emleke. Ott azt lehetett figyelni,
hogy vajon milyen szep egyenletesen tud 32-edeket megszolaltatni
a zongorista, mennyire tud szep egyenletes hangerot, vibratot
eloadni a fuvolista. Mert ha ezt az eloadomuvesz kelloen
tudta, akkor lehetett csak szo maganak a muveszi mondandonak
megfelelo finom arnyalatoknak, apro eltereseknek a jatekba
vitelerol, addig minden bizonytalansag a jatekban csak
kerulendo rossz.
Az elektronikus eszkozok meg-, illetve kiforditottak ezt a
helyzetet. Itt az atomi pontossagu egyenletesseg az adott, es
minden nuanszt ebbol a szabalyossagbol kiindulva kell meg-
csinalni. Szinte minden egyes hangba ugy kell eletet lehelni,
hogy ne legyen olyan merev, egysiku, ne legyen szamitogeptojta
hatasa a zenenek.
Masfelol az elektronikus zene ugyanugy hangszereket hasznal.
Csak ezek nem ugy jelennek meg mint egy reprezentativ lakkozott
fadoboz femhurokkal meg loszoros fapalcaval, hanem mint
effektek, jol definialt, matematikai alapokon nyugvo hangszin-
modulaciok. Amelyeket azonban a gyakorlott hallgato pont oly
konnyen felismer, mint korabban egy hegedu vagy egy bracsa
hangjat. Aki vette mar a faradsagot, es eljatszogatott egy-
egy hangszerkeszto program effekgombjaival (chorus, reverb,
flange stb.), az mar igen jo betekintest kaphatott az elektro-
nikus zene "hangszer"-arzenaljarol. (Merthogy magat a technot
keszitok sem sokkal jutnak tovabb a windowsos progik nyujtotta
kattintos kifejezesi lehetosegeken. :))
> Mindezt csak azert irom, mert ha vita, akkor legyen vita... :))
En meg azert irom, mert az uj dolgokhoz uj szemlelet dukal...
--
Szegedi Csaba http://ural2.hszk.bme.hu/~s6251sze
* Now it's your turn to cry. Spend your life wondering why. *
|
+ - | Re: techno (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
> =======================================================
> Felado : [Hungary]
> Temakor: techno ( 25 sor )
> Idopont: Wed Jun 3 10:30:31 EDT 1998 KULTURA #585
> - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
> Velemenyem szerint a techno akkora forradalom, amekorra meg nem volt a
> zene torteneteben. Ha van olyan, hogy kulonbseg a komoly es a konnyu
A francokat a zene soh nem forradalom es zenebol sosem lesz forradalom (lasd a
Nagy Generacio mai kepfiseloi) a zene egy ugyes marketing fogas, meg ha legszor
akoztatobb is.
Egyebkent Techno rulez
Udvozlettel
Kovacs 'Spaceman' Zsolt
|
|