Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX FILOZOFIA 376
Copyright (C) HIX
2000-02-28
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Re: *** HIX FILOZOFIA *** #375 (mind)  175 sor     (cikkei)

+ - Re: *** HIX FILOZOFIA *** #375 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szervusztok!

HF> =======================================================
HF> Felado :  [Hungary]
HF> Temakor: istenerv ( 84 sor )
HF> Idopont: Thu Feb 24 04:47:36 EST 2000 FILOZOFIA #375
HF> - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

HF>  :

HF> nos akkor egyreszt az a priori istenbizonyitasok temat lezarhatjuk, mert te
 mag
HF> ad nem ugy ertetted a bizonyitast, amit eloadtal. csak azert tertem ki erre
 az
HF> agra, hogy egyertelmuen halljam, hogy hogy erted azt, amit bizonyitaskent e
load
HF> tal.
Jo, szerintem is parszor atragtuk.
HF> ezek utan vilagos, hogy abbol indulsz ki, hogy a hivo emberekben el egy ist
enke
HF> p,
Velemenyem szerint nem csak a hivo emberekben, valamilyen modon minden
emberben. Gondoljunk itt a Jung-fele oskepekre, ezzel egyutt a
mitoszrol szolo diskurzusra: az ember nem igazan tudja levetni a
mitoszra valo iranyultsagat, meg a "tudomany" koraban sem. Ha XX.
szd-i irodalom erre jonehany peldat hoz (Joyce, Kaffka, stb).
HF>  amely alegtokeletesebb leny, es a tokeletesseget ugy gondoljak, hogy a let
ez
HF> o dolog tokeletesebb, mint a nemletezo dolog,
Mar megint a szamba adod a szavakat: ez csakis Isten tokeletessegere
all, mivel Isten az abszolut, szuksegszeru let.
HF>  es ebbol levezetheto az, hogy az
HF> istenkepbol kovetkezik az, hogy egy letezo istenrol van szo.
HF> igen am, de ezzel csupan azt bizonyitottad, hogy az emberek istenkepenek lo
gika
HF> i kovetkezmenye, hogy ez az istenkep egy letezo istenrol szol, azaz, hogy a
z em
HF> berek tulajdonkeppen ugy gondoljak istent, hogy az letezik.
Az istenkep amit emlegetek nem esetleges.
HF> azt az implikaciot nem latom, amibol az kovetkezne, hogy ez az isten a valo
sagb
HF> anis el.
Ha nem ragaszkodsz a sajat definiciodhoz, es figyelembe veszed amit
mar elobbiekben is irtam, akkor szerintem latni fogod.
HF> vegyunk egy analog bizonyitast: en Hofeherket ugy kepzelem el, ahogy amese 
szol
HF> , ebbol kovetkezik, hogy Hofeherke el, hiszen amesebenpeldaul meghal,marped
ig a
HF> ki nem el, az nem hal meg. tehat bizonyithato, hogy amennyiben en a mese sz
erin
HF> ti Hofeherkere gondolok, az el. ebbol csupan az kovetkezik, hogy en tulajdo
nkep
HF> pen egy elo Hofeherkere gondolok, es nem az, hogy az a Hofeherke, akire en 
gond
HF> olok, valoban el.
Ez az kritika mar elozoleg is szerepelt, valaszoltam is ra. (Az
erveles csakis Istenre mint szuksegszeru letre all.)
HF> kulonbseget kell tenni ket kijelentes kozott:

HF> "en egy elo Istenre gondolok" illetve, "az az isten, akire en gondolok, val
oban
HF>  el" te az elobbit bizonyitottad, enm az utobbit.
En azt mondom, hogy tapasztalati uton tudomasom van az emberbben levo
isteneszmerol, es ennek tulajdonsagairol is tudok, de nem en allapitom
meg azokat.
HF> tovabbra is azt allitom, hogy amennyiben arrol van szo, hogy mi van a valos
agba
HF> n, a tapasztalatokbol kell kiindulni, racionalisan kell gondolkodni, es rac
iona
HF> lisan kell megallapitani, hog ymi az, amirol azt mondjuk, ez van, es mi az,
 ami
HF> rol azt mondjuk, ez nincs.
A tapasztalat szerinted csak empirikus, erzeki lehet. Mi a helyzet az
empatikus, misztikus tapasztalatokkal. Miert kellene a gondolkodast az
altalad elkepzelt racio hatarain belul tartani. A filozofia velemenyem
szerint sokszor koltoi modon iranyul a vilagra.
HF>  ezt az igazsagot nem lehet bizonyitani, es arrol, am
HF> irol azt mondjuk, hogy jelenlegi ismereteink szerint megalapozott az az all
itas
HF> , hogy "ez nincs" az nem jelenti azt, hogy cafolni tudnank, hogy az nincs.

HF> a tudomany mai allasa szerint a Nap egy letezo csillag a Foldtol 8 fenyperc
nyi
HF> tavolsagra. ezt az allitas a tudomany nem tudja szigoruan bizonyitani, de e
gy r
HF> acionalis, jol megalapozott, igazolt allitas.
Attol meg hasznaljuk ezt az adatot. Tudjuk ennek igazsagat.
HF> ugyanakkor a tudomany mai allasa szerint Budapesten, a Vorosmarty teren nin
cs e
HF> gy nagy lathatatlan monolit. ugyanakkor, ha valaki ezt allitja, azt nem leh
et m
HF> egcafolni.
De fel sem merul egeszseges agyban ilyesminek az allitasa.
HF>  . a racionalis, ertelmes allitasok nem egyszeruen bizonyitast es cafolast 
jelen
HF> tenek. a tapasztalati tudomany semmit nem tud bizonyitani es sok dolgot ki 
lehe
HF> t talalni, ami cafolhatatlan. ez nem jelenti azt, hogy ezek ertelmes dolgok
, es
HF>  barmi ertelme volna ilyeneket allitani.
Isten letezeset allitani ezek szerint ertelmetlen dolog?
HF> a sci-fi irodalom megannyi cafolhatatlan, es lehetseges dologrol szol, de a
 sci
HF> -fi irodalom nem tudasrol, hanem muveszetrol szol. a tudomany tudasrol szol
, am
HF> i lenyegesen tobb, mint az, hogy lehetseges valami.
A tudomannyal nem ellentetbe kerulve allitani, keresni a lehetsegest,
tobb mint a puszta empirikus tudas.
HF>  a tudas tobb, mint lehetose
HF> g, hanem egy mepirikusan jol igazolt hipotezis.
Ugy gondolom nagyon bizol a tudomanyban. Az ember termeszetenel fogva
sokkal tobbre nyitott, es altalaban megelegszik a termeszetes
belatassal. A tudomany ervennyessegi kore nagyon szuk ketrec
meglatasom szerint.
HF> a jogtudomanyrol nem tudok sokat, amennyiben tudomany, akkor racionalisnak 
kell
HF> ene lennie egy bizonyos jol meghatarozott tekintetben. ha nincs igy, akkor 
jogt
HF> alanul nevezi magat tudomanynak.
Igen, szerintem is :)
>>Miert ez lenne a racionalis valasz. Ez az a valasz, amit a
>>metafizikai termeszeterol lemondott ember ad.
HF> az a fajta metafizika, amit irasaidbol ki tudok venni, egy olyan fajta meta
fizi
HF> ka,aminek semmi ertelme nincsen, es nem viszi elore az emberi tudast.
Az ember eletet, hivatasat kell elore vinnie, az onmagan kivuli cel
megtalalasa a feladat.
HF>  a valosag
HF> rol az emberi tudas az empirikus alapu racionalitas, es nem mas.
A valosaghoz vajon hozzatartozik-e Isten, vagy legalabbis a
lehetosege. Vizsgalhato-e empirikusan?
>> A kinyilatkoztatas nagyon is tapasztalani: az ember a
>> tortenelemben megszolalo Istent tapasztalja meg
>> korlatainak legmegfelelobben.
HF> ez egy meglehetosen homalyos dolog, lehetne konkretabb tapasztalati allitas
okat
HF>  tenni? a tapasztalati tudomany alapja olyan tapasztalati allitasokbol all,
 hog
HF> y "X.Y. ezen a helyen, ebben az idoben, ezt latta, halotta, tapintotta, sza
golt
HF> a, vagy ezt merte, esetleg ezt erezte"
Igen, a keresztenyseg Jezus Krisztusaval pontosan ez a helyzet:
lattak, hallottak, tapintottak.
HF> ez az, amibol ki lehet indulni, nem mas.
Az emberben meglevo vagyakbol, iranyultsagokbol lehet kiindulni.
Ezeket tamaszthatjak ala a megismeres altalad kizarolagosnak tartott
modozatai.
>>Ezeken tul, ha a tudomanyom pontosan Istenre iranyul,
>> miert ne lehetne a diskurzus resze Isten?
HF> a tudomany az 1800-as evekig fogallkozott elmeleteiben istennel, de aztan e
lvet
HF> ette ezt az elkepzelest. egyreszt azert, mert nem siekrult elmeletet csinal
ni b
HF> elole, masreszt azert, mert nem igazan igazoltak volna a tapasztalatok ezt 
az e
HF> lmeletet, harmadreszt azert, mert tapasztalatilag sokkal jobbanigazolt elme
lete
HF> ket talaltak.
A termeszettudomanyok teren minden bizonnyal.
HF> ezek utan istenrol diskuralni a tudomanyban, azaz a valosagrols zolo racion
alis
HF>  eszmecsereben nem igazan korszeru.
A teologia sem korzeru? Miert?
HF>  aki ilyet eker, annak valami ujfajta elmele
HF> tet, ujfajta tapasztalatot kell leraknia az aztalra, amirol indokolt beszel
ni.
HF> math
Nem feltetlenul kel ujnak lennie a tapasztalatnak, ezek mar bennunk
vannak csak joreszt reflektalatlanul.




Udvozlettel
 Sanyi                            mailto:

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS