Hello!
Mar regebben is meg akartam irni az alabbiakat, de az eredendo
lustasagom, meg az akkoriban pngo HANG lista eddig visszatartott.
Most Agoston sorai ideztek fel bennem a mondandomat.
7 honapja veszem a Sztereo cimu "akarmit", nem az ujsagert,
hanem a benne levo CD mellekletert. Az ujsag szamomra
nem sokat er a szines kepeken kivul, mert a TV es hazimozi
engem szemely szerint teljesen hidegen hagy. Es a hifi temaju
tesztek is teljesen hiteltelenek szamomra. De minden szamban
van egy 20-22 perces CD, a magyar jazz jeles kepviseloivel.
Miert irom ezt? Mert az elso lemeznel leirta'k a CD keszitesenek
a menetet. Pontosan most nem emlekszem vissza, csak a
lenyegere. Az "utokorra" gondolva nagyfelbontassal (96 kHz ?)
keszitettek a felveteleket. Sajat bevallasuk szerint sehogy sem
volt elvezheto, ha ebbol digitalisan csinaltak normal CD felbontast.
Vegul analog technikaval oldottak meg, igy sokkal jobb hangzast
ertek el. Amugy a CD-k az en (ocska) berendezesemen valoban
a jo hanguak koze tartoznak. Persze lehet, hogy ez csak az en
berendezesemet minositi (le).....
Udvozlettel
Andras
|
Franci!
>>- Ugy latszik az M1 olyan a hang szempontjabol a magyar
>>TV adok kozott, mint a radioknal a konzervativ adok a
>>kereskedelmiekkel szemben.
>Kérdezem a Bartok rádio hangja miért rosszabb, mint a
>sláger-é, vagy a danubius-é? Nekem cseng-bong a fejem
>kereskedelmi rádiok efektjeitöl. Autoban is mindig
>Bartok rádiot hallgatok, mert jo zenéket adnak és az
>irodalmi müsoroknak sem hamis a hangjuk. Egyébként
>megint csak odajutottunk, amiröl az elébb Ágostonnak
>irtam.
Te valamit nagyon felreertettel... vegig olvastad azt a levelet? Elotte
olvastad a Stradivari filmrol altalam irottakat?
Nem leszolas volt a mondanivalom, hanem mint unikumrol irtam.
Nekem egyebkent az eddigi legjobb radios hang egy Zoran koncert volt a
Danubiuson. Szentsegtores, de mentem haza AUTO-val a munkabol es pont ez
ment. Bealltam az udvarba, leallitottam a motort es vegighallgattam.
Lenyugozott, azota sem hallottam hasonlo hangot radiobol.
Udv
Inhouse
|
Az Angels of Venice Angels of Venice cimü
lemezét hallgatom. Érdekes szinfolt a mai celtic,
irish, medival és még a franc tudja milyen döm-
pingben. Négy jo csaj és egy feltünö külsejü
fiu játszik a zenekarban egy egész hangszer
arzenállal. Kellemes hangzásu muzsika, jol lehet
mellette aludni, baráti beszélgetés alapzajának
is jobban megfelel, mint a lagzilajcsi.
Kissé archaizál. Talán hasonlit a Dead Can Dance-hez.
Zenei fantasy? lehet ilyen jelzövel
is illethetni ezt a manapság divatos stilust,
vagy world music?
Ugy gondolom ez is van olyan (a word music)
sikamlos téma, mint az ajudijofil lemezeké.
Valoszinü sokan szertetik, sokan átkozzák.
Ha már world music, inkább ilyen legyen, mint
a bevásárloközpontokban kaphato box setek külön-
bözö "népek zenéi" feliratu gagyizmányai.
Egy kitalált kor kitalált zenéje? Általában
középkori dallamok (de van köztük Beatles és
Mick Jager is) átirása kissé ködös keltás,
néhol arabos, balkános beütéssel.
Ennek a fajta zenének is nagy érdeme lehet,
hogy elindithatja valamilyen uton a hallgatot,
ahogy azt Diana Krall-rol is irtam a multkor.
Vágyodás valami különlegesre? Aki hallgatja
nyilván valami ilyen igénnyel teszi, aki
játssza, annak biztos élvezet és biznisz,
ez a fajta, mint az Angels of Venice még kifejezetten
jo is. Ha valami külölegeset, vagy autentikusat
akarsz hallgatni a world music-on kivül más
járhato ut is van. Pédául eredeti népzene,
vagy a romantikus és romantika utáni zeneszerzők
archaizálo, vagy más népek zenéit idézö
zenedarabjai. Rimszkij Korszakov, Csajkovszkij,
Brahms, Resphigi, Debussy és sokan mások
rengeteg ilyen "world music"-ot irtak. A River Dance
legjobb átiratát? is Aaron Copland-töl hallottam.
És ha már Copland-nál tartunk a Fanfare for the
Common Man ugyanolyan eklektikus utkeresés
mint a ma divatos world music és valoszinü ugyan-
olyan igények szülték, csak egy kicsit nagyobb
élmény hallgatni.
Más: A Dorian kiado sok kiadványa is valami ha-
sonlo hangot üt meg, mert néhány középkori muzsi-
kának megjelölt zeneszámnak "csak" annyi köze
van a középkori muzsikához, hogy középkori kották?
nyomán játszák egy olyan kitalált hangzásvilággal,
mint a world music-é. Biztos nagy felhördülést
kelt néhány zenekedvelönél amit irtam, de gondol-
jatok bele és rájöttök, hogy van valami igazam.
Én szeretem a Dorain kiado lemezeit, szeretem az
Angel of Venice-t és szerettem a régi Ghymest is.
A héjás lemezzel viszont abszolut nem tudok
kibékülni. Hol van az az igaz hang, amit az Üzenet
vagy a Rege cimü lemezükön volt hallhato. Ha a tánc
a hoban-t meghallom valami belémmarkol és fájda-
lommal, büszkeséggel, szépséggel, szeretettel
tölt el és könnyes a szemem és érzem, hogy szeretek
magyarnak lenni minden hétköznapi bosszuság és
kin ellenére.
Szoval, nagyon haragszom, hogy a fiuk bedöltek
a showbiznisznek és a csodás zenéjüket lecserelték
erre a zagyva mixre. Én elhiszem, hogy nagyon
sok rajongot szereztek maguknak a legutolso
lemezükkel, de annyit el is veszitettek.
Szoval, Angel of Venice. Nem középkori zene,
csak olyan akar lenni, nem kelta zene, csak
hasonlo akar lenni. Ilyen a World music,
nem akar, nem is tud azonosulni azzal amire
hasonlitani akar.
Üdv: Franci
(webes bekuldes, a bekuldo gepe: line-171-2.dial.matav.net)
|